Affärsplanering för tillväxtföretag 7,5 Hp

Samtliga kurstillfälen/workshops hålls i Handelshögskolans lokaler klockan 18:00-19:30, om inget annat anges.

Kurstillfälle 1

Introduktion & Inspiration

Bli inspirerad av vår alumn Johanna Nissén Karlsson, grundare av Vividye. Det blir bl.a. en föreläsning där ni får följa med genom med- och motgång och som tydligt visar exempel på att entreprenörskapsvägen inte alltid är spikrak. En sak är säker, ni lämnar inte föreläsningen utan en stor dos inspiration och positiv energi.

Kurstillfälle 2

Idégenerering

Hur föds en bra affärsidé? Det är en fråga som många ställer sig själva någon gång i livet. Kurstillfälle två ämnar att lämna deltagarna med verktyg för att generera bra idéer då temat för kvällen är just idégenerering. Det blir en idéworkshop som innehåller både föreläsning i ämnet men även praktiska övningar för att lösa problem som kan leda dig till din nästa affärsidé.

Kurstillfälle 3

BMC & NABC

Ofta kan det vara svårt att veta hur man ska göra verklighet av sin idé men efter kurstillfälle tre som handlar om att gå från idé till handling kommer deltagarna få verktyg som förenklar detta. Under detta kurstillfälle presenteras och tillämpas olika metoder för att strukturera och presentera sin affärsidé i form av välbeprövade BMC (Business Model Canvas) och NABC (Need Approach Benefit Customer).

Kurstillfälle 4

CSV & CSR, Hållbart företagande

Världen står inför stora utmaningar inom hållbarhet och därför är det idag viktigare än någonsin att inkorporera ett hållbarhetstänk i sin affärsidé och affärsmodell redan från start. Kurstillfälle nummer fyra går igenom olika aspekter inom hållbarhet som är viktiga att tänka på som företagare och reder ut begrepp som CSV och CSR.

Kurstillfälle 5

Presentationsteknik

Vad gör en bra pitch? Kom med din befintliga pitch så finslipar vi och förbättrar den under workshopen.

Kurstillfälle 6

Skarpt läge

Försäljning är en stor och viktig del av ett framgångsrikt entreprenörskap. Kurstillfälle sex syftar därför till att ge deltagarna insikt i varför man alltid bör sätta kunden i fokus samt förståelse för vikten av goda kundrelationer när det kommer till försäljning.

Kurstillfälle 7

Pitchdeck

Under detta kurstillfälle går vi igenom allt som berör Pitchdeck, vad – varför – hur? Skriv ner din idé, så går vi under denna workshopen igenom alla steg.

Kurstillfälle 8

Break even budget

Vad är en budget och behöver man en sån? Detta kurstillfälle syftar till att ge deltagarna en inblick i hur man lägger upp en enkel budget samt diskuterar huruvida man bör lära sig om redovisning eller om den med fördel kan lejas bort. Tillfället ska även ge matnyttiga tips på vart man hittar ytterligare information om man vill gräva djupare och utforska dessa delarna djupare. 

Kurstillfälle 9

Finansiering

Finanserna i fokus! Flera som vill starta företag stöter på problem när det kommer till att finansiera sin idé. Kurstillfälle nio syftar till att visa deltagarna hur mycket pengar man behöver för att komma igång och hur man kan gå till väga då man letar efter investeringar. Är ett lån alltid ett bra alternativ eller ska man arbeta extra för att finansiera sin start?

Kurstillfälle 10

Skydda din idé, patent och varumärkesskydd.

Flera affärsidéer innehåller lösningar som behöver hållas hemliga genom skydd. Kurstillfälle tio kommer att ge deltagarna en inblick i hur man bäst arbetar med patent och mönsterskydd och besvara frågorna; Vad innebär det? Behöver man skydda sin idé?

Kurstillfälle 11

Strategi och teamsammansättning

There is no I in team är ett känt uttryck som ofta används inom sport eller företagsvärlden, helt enkelt på grund av att vikten av ett bra team har så otroligt stor betydelse för ett lag eller företags framgångar. Kurstillfälle elva handlar därför om vikten att ha ett bra team och under föreläsningen kommer du få konkreta verktyg vad gäller teamsammansättning och få svar på frågan om det behövs en ledningsgrupp och styrelse.

Kurstillfälle 12

Digital marknadsföring

Vi reder ut vad ett varumärke egentligen är, hur man bygger ett starkt sådant och hur man skapar god och träffsäker kommunikation genom digital marknadsföring. Vikten av strategiskt grundade beslut och om hur vi kan styra den uppfattning som omvärlden får av vårt varumärke, något som blir allt viktigare i en näst intill generisk värld.