Startup Stories – Pej

Vad som började som ett sätt att digitalisera popup-stores utvecklades till en innovativ betallösning och det hela startade som många andra startup klassiker i en tvättstuga.

Under studier vid Lunds Tekniska Högskola startades handelsbolaget Luckan. Tanken var att digitalisera popup-stores genom att skapa digitala skyltfönster på en gemensam plattform. Teamet renoverade en gammal tvättstuga till kontor där de gjorde en första version av produkten.

 

Efter lansering i Lund insåg Teamet att idéen passade bättre för mindre handlare i städer. Dessa efterfrågade även en köpfunktion varför idén pivoterades till Luckan – En stad, en e-handel. Istället för att enbart ta del av lokalt utbud kunde invånare nu e-handla från alla mindre butiker i staden. Genom att knyta alla handlare till en gemensam e-handel för staden blev de konkurrenskraftiga online. Morgonen bestod av sälj och utvecklingen medan eftermiddagarna fylldes av cykelleveranser som bolaget initialt löste själva. Dels för att spara pengar men även för att lära känna användarna. Vid ungefär samma tidpunkt ändrades brandingen för bolaget till Locals.

 

Vid lansering av Locals i Lund och Malmö med ungefär 20 anslutna handlare togs ännu fler lärdomar. Utbudet som både sålde bäst och var enklast att marknadsföra var det från saluhallar, t.ex. Lund och Malmö Saluhall. Ännu en pivotering ledde till Locals.se – Mat & deli från stadens främsta handlare. Denna sidan används fortfarande och hittas på Locals.se.

 

Vid ungefär denna tidpunkt gick teamet på ett förutsättningslöst möte med Crunchfish, ett bolag med två produkter: geststyrning och kommunikation över Bluetooth Low-energy (aBubbl). Genom att kombinera aBubbl med den befintliga plattformen från Locals föddes en otroligt spännande produkt. Kombinationen gjorde det möjligt att snabbt lansera en produkt på marknaden med högt och tydligt värdeerbjudande. Produkten kom att förändra hela företagets fokus till vad som idag heter Pej.

 

Pej lanserades snabbt för att låta användarna forma produkten i ett tidigt stadie. Med 100% in-house utveckling kunde Team Pej reagera snabbt på vad användare efterfrågade. Tidigt skapades en stor användarbas med ett högt antal återkommande användare — Pej hade träffat rätt.

 

Idag har Pej lanserats på ett tiotal ställen, allt ifrån mindre hamburgarekedjor till stora arenor såsom Globen, Hovet och Malmö Arena. Nästa steg för bolaget är att ta in sin andra investering med mål om att börja skala utanför Sverige.

 

Det finns flera stora lärdomar som vi tar med oss framåt. Den främsta skulle kunna sammanfattas kring “lansera och lär”. I början satt vi i en källare och skapade hela tjänsten Luckan utan att prata med potentiella kunder. Vi fick med andra ord ingen bra feedback på det vi skapade, endast vänner som (såklart) sa “Det låter hur bra som helst, den tjänsten skulle jag verkligen vilja använda!”. Detta var såklart positivt för vårt engagemang men hjälpte oss inte att skapa en produkt som marknaden efterfrågade. Med detta i bagaget valde vi att så tidigt som möjligt under utvecklingen av Pej prata med våra användare, redan innan vi hade några användare. Detta gav oss otroligt viktig feedback på hur vi skulle komma att utforma vår produkt och är fortfarande kritiskt för vår produktutveckling.

 

Utöver detta tog vi även med oss att våga. I början, med Luckan och Locals, var vi något nervösa för att berätta om och visa upp vår produkt. Vi ville att produkten skulle vara perfekt innan någon annan såg den. Detta funkar inte i realiteten. Likt beskrivet i stycket ovan gäller det att lansera så fort som möjligt och sen iterera, förbättra, produkten ännu snabbare under tiden! Eftersom vi utvecklar vår tjänst helt in-house har vi en enorm möjlighet att snabbt agera på feedback från användare.

 

Läs mer om Pej på deras hemsida.

Luckan var med och tävlade i Venture Cup våren 2016.  I regionfinalen i syd kammade dem hem kategoripriset Webb, Mjukvara och Media vilket kvalificerade dem vidare till Sverigefinalen. I Sverigefinalen som 2016 arrangerades på Trägården i Göteborg vann dem publikens hjärta och därmed publikens pris.

Post by Venture Cup

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *