Startup Stories – The Fit

Har du någon gång handlat kläder online och upplevt att det är svårt att veta vilken storlek du ska beställa? Att plagget inte sitter som du tänkt dig när du väl får hem det vilket resulterar i tidskrävande och onödig returnering? Eller att du helt enkelt avstått från att handla online på grund av osäkerhet kring passformen? Dessa problem tog vår alumn Lisa Lidvall fasta på och frustrationen över dem resulterade i affärsidén “The Fit”.

 

Lösningen är en mobil kroppsscanner som skapar digitala kroppspass med användarens kroppsmått genom att förena 3D scanning och artificiell intelligens. som sedan kan användas inom e-handeln.

Att hitta rätt timing rent ekonomiskt och tidsmässigt för att satsa på bolaget tog ett tag men att försöka förverkliga visionen var en självklarhet för Lisa. Hon valde att satsa helhjärtat på bolaget från början vilket innebar att hon slutade på sitt jobb och sålde sin bostad för att kunna finansiera starten av The Fit.

 

“Jag är rätt orädd som person så för mig var det ingen tvekan om att starta företag”, säger Lisa.

 

Med sin ambitiösa affärsplan marscherade hon in till sin bankman som trodde nog på visionen för att ge henne en checkkredit för att komma igång. Tiden efter det präglades av att testa sig fram, lära av sina misstag och köra på i egen regi där hon tog in konsulter till en början innan hon hittade rätt team. Bolaget tog nya höjder när hon väl hittat rätt team och Lisa beskriver det som mycket roligare att dela framgångarna med personer som är lika engagerade i bolaget som henne.

 

Arbetet med The Fit beskriver Lisa som toppar och dalar där hon periodvis har fått ta heltidsjobb på sidan av för att finansiera bolagets utveckling vilket inneburit dubbla heltidsjobb bara för att överleva. Topparna har däremot varit fler där möjligheten att jobba med det hon brinner för och se sin vision komma till liv känns fantastisk.

 

Vad är din framtidsvision?
– Vi vill förändra framtidens online upplevelse och bidra till en mer hållbar konsumtion av mode, en kroppsskanning i taget. Vi möjliggör för smartare konsumtion och grönare produktion genom att tillhandahålla kroppsdata, säger Lisa.

 

The Fit är inne i en lanseringsfas just nu och konsumenter kan använda appen och skapa unika KrippsIDn från april månad 2019. De rullar ut pilottester med nya e-handlare allt eftersom som kan nyttjas successivt under våren.

 

Läs mer om The Fit på deras HEMSIDA

The Fit var med och tävlade i Venture Cup STARTUP 2018 och vann en av priskategorierna i region nord.

Post by Venture Cup

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *