Såhär pitchar du för att kamma hem pengarna

Investerare och riskkapitalister lyssnar på många pitchar varje vecka och om ni vill göra avtryck finns det flera delar som är viktiga att ha med. För att hjälpa er förbereda en pitch i världsklass delar Anette Nordvall och Alexander Hars med sig av sakerna ni inte får missa när ni pitchar er startup-idé. En pitch som fungerar lika bra vare sig du vill resa kapital eller kamma hem högsta vinsten i Venture Cup.

Investerarnas pitchguide – steg för steg:

1. Väck nyfikenhet

Fånga investerarnas intresse genom att i en mening summera vad bolaget gör. Den ska vara enkel men slagkraftig för att väcka nyfikenhet inför det som komma skall.

2. Sälj din lösning

Beskriv problemet som bolaget löser och förklara när det uppstår. Hur stort är problemet och hur löser kunderna problemet i dagsläget? Berätta hur ditt bolag löser problemet, gärna med hjälp av en prototyp eller beskrivande keynote. Glöm inte att förklara för investerarna varför just den här lösningen är bättre än andra befintliga lösningar på marknaden.

3. Beskriv din typiska kund

Berätta med hjälp av en persona vem det är som har det här problemet. Vad jobbar personen med, när uppstår problemet och vad är personen beredd att betala för att få problemet löst? Investerarna vill se marknadspotentialen i din lösning, se till att du räknat rätt och visa upp vad potentiella kunder tycker om lösningen genom att lyfta fram resultatet av dina marknadsundersökningar.

4. Bevisa efterfrågan

Nio av tio startups läggs ner inom två år. Därför behöver du övertyga investeraren om varför just ditt bolag kommer lyckas. Bevisa att det finns en efterfrågan på din lösning genom att presentera nyckel KPI:er och hur dessa utvecklats över tid. En bra start är att visa på tillväxt av användare/kunder.

5. Våga vara unik

Nya idéer finns det gott om på startupscenen, men lika många nya idéer som det finns, lika många variationer och upprepningar av befintliga idéer finns det. Det är därför viktigt att du tydligt förklarar hur din lösning skiljer sig från de redan befintliga på marknaden. Riktar sig lösningen mot en annan målgrupp än vad era konkurrenter gör eller är ditt bolag känt för att ha en grym kundtjänst där ingenting lämnas åt slumpen?

6. Glöm inte pengarna

Alla bolag behöver tjäna pengar för att överleva. Förklara hur bolagets intäktsmodell ser ut och hur bolaget tjänar pengar. Är produkten eller tjänsten ett engångsköp eller räknar du med att få återkommande betalningar? Hur ligger lösningen till i prisnivå i jämförelse med konkurrenterna?

7. Lyft fram trumfkorten i ditt team

Starka team bygger förtroende hos investerarna, därför ska du bevisa varför ditt team är värt att investera i. Om ditt bolag har en olympisk mästare med i teamet eller en kodare som varit med och startat upp Spotify är det alltså här du ska sticka ut hakan och berätta om det.  Presentera teamets styrkor, hur dessa kompletterar varandra samt hur tänker du rekrytera de kompetenser som bolaget saknar just nu. Om du vill föregå frågor om hur ägarandelarna är fördelade kan du enkelt visa upp detta med hjälp av ett så kallat cap table.

8. Stoltsera med framsteg

Presentera framsteg med hjälp av milstolpar i form av betatester, lansering, kunder och investeringar. Eftersom riskkapital ofta baseras på värderingspunkter där utbetalningar portioneras ut med olika milstolpade utbetalningar, bör även framtida milstolpar presenteras.

9. Kom till saken: hur mycket behöver ni och varför?

 Investerare behöver något att ta ställning till och därför ska du presentera vad bolaget har för kapitalbehov och vad pengarna kommer användas till. Dessutom bör du förklara hur länge pengarna beräknas räcka samt vilka villkor som ges. Gör noggranna beräkningar och var förnuftig. Ett vanligt misstag är att efterfråga en summa som låter hög och “borde räcka” men sakna detaljerad plan för hur pengarna ska användas.

10. Lämna ett avtryck

Investerare träffar många nya grundare och för att bli ihågkommen behövs ett starkt avslut. Ett bra tips är att lämna investerarna med en öppen fråga eller genom att knyta ihop avslutet med inledningen av pitchen.

Post by Venture Cup

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *