Historien om Venture Cup

Vi är i sent 90-tal. Ett antal svenska McKinseykonsulter befinner sig på resande fot på olika uppdrag i världen och noterar att en rad intressanta initiativ för att främja start up-bolag börjar växa fram runt om i världen. Det slår dem då att Sverige inte borde behöva vara sämre och de startar en diskussion. “Vi kan också hitta nya vägar för människor med affärsidéer som kan realiseras till bärkraftiga företag.” Med detta i sinnet återvänder de till Sverige och börjar undersöka vad som egentligen är nyckeln till att framgångsrika företag startas. Man finner då att en viktig del i processen är att de blivande entreprenörerna får hjälp att tänka igenom sina affärsidéer för att därefter kunna göra rätt saker i rätt tid. Det är där idén om Venture Cup föds.

 

Sagt och gjort, år 1998 lanseras Venture Cup – en affärsplanstävling med syfte att främja svensk tillväxt. Sen dess har konceptet växt till att innefatta en framgångsrik process där deltagare får hjälp att utveckla sina affärsidéer till morgondagens företag. Kunniga branschexperter engagerar sig ideellt genom att ge feedback och utvecklingstips på alla idéer som lämnas in. Dessutom erbjuder organisationen inspiration, utbildning, handledning samt möjligheten till att skapa sig ett gediget nätverk.

without
http://www.venturecup.se/wp-content/themes/blake/
http://www.venturecup.se/sv/hem-idea//
#FF8C2A
style1
scroll
Loading posts...
/www/w23180/www-root/
#
on
none
loading
#
Sort Gallery
http://www.venturecup.se/wp-content/themes/blake
on
yes
yes
off
Enter your email here
on
off